Морални вредности на наставникот
10. приказна за медиумска писменост - Морални вредности на наставникот
Во еден мал град, каде што училиштето
било срцето на заедницата, живеела наставничка по име Петра. Таа била
позната по својата посветеност и љубов кон учениците, но исто така и по својата
способност да им пренесе не само знаење, туку и важни морални вредности.
Еден ден,
за време на часовите по медиумска писменост, Петра ги запрашала своите
ученици: „Што претставува медиумската писменост за вас?”
Еден
ученик одговорил: „Тоа значи да умееш да разликуваш добри и лоши информации.“
Петра се насмевнала и рекла: „Точно, но медиумската
писменост не се однесува само на тоа што читате, туку и на тоа што гледате,
слушате и дури како се однесувате на интернет и во реалниот живот.“
Друг
ученик ја запрашал: „Можете ли да ни
кажете нешто повеќе за професијата наставник? Колку е лесно да се биде
наставник денес?“
Петра малку се подзамисли и одговори: „Една од
најодговорните професии во општеството. Не си наставник само во училиште, туку
и дома, на улица, во продавница – секаде.“
Таа им објаснила дека секој наставник, како модел за своите ученици, треба да биде свесен за своето однесување и влијание. „Наставникот не е само извор на знаење,“ им рекла Петра, „туку и пример за морални вредности. Важно е како се однесувате и какви пораки испраќате, бидејќи младите често го копираат вашето однесување.“
Карактеристики
што треба да ги има еден наставник:
Одговорност - Наставникот треба да биде свесен за
своето влијание врз учениците и да се однесува одговорно во секој момент.
Трпеливост и разбирање - Да може да ги
разбере потребите на учениците, да биде трпелив и да ги поддржи во учењето.
Стручност и подготвеност - Да има стручни компетенции и постојано да се усовршува, бидејќи образованието не
престанува.
Пример за морални вредности - Наставникот треба да
демонстрира честност, интегритет, емпатија и почитување на различностите, за да
ги научи учениците на важноста на овие вредности.
Комуникациски вештини - Добар наставник е оној кој знае како да комуницира со учениците, да слуша и разбира, но и да пренесе јасни и ефективни пораки.
Морални
вредности што наставникот треба да ги поседува:
Честност и интегритет - Наставникот треба да
биде искрен, а неговите постапки мора да бидат во согласност со неговите
зборови.
Почит и емпатија - Да ги почитува сите
ученици и нивните различности, да им приоѓа со разбирање и грижа.
Праведност - Да ги третира сите ученици еднакво,
без фаворизирање, и да ја поттикнува фер конкуренцијата.
Одговорност - Наставникот е одговорен за создавање
на позитивна и безбедна училишна средина, каде што учениците ќе се чувствуваат
сигурно и ценето.
Објективност - Да биде објективен во проценките и оценувањата, да не дозволува лични пристраности да влијаат на неговите одлуки.
Дали наставникот треба да се однесува културно
и примерно 24 часа или може да си дозволи непримерни работи?
Петра,
објаснувајќи ја важноста на медиумската писменост, истакнала дека наставникот,
како јавна личност, има големо влијание на учениците и на заедницата. „Ние,
наставниците, не сме само пример за нашите ученици во училиштето, туку и во
секојдневниот живот,“ рекла таа. „Секое наше дејство и збор може да биде
забележано и да влијае на другите.“
Таа ги
потсетила своите ученици дека наставникот не е „професионалец“ само додека е на
работа, туку и надвор од училницата. Покажувањето култура и почитување на
основни морални вредности треба да биде постојано, не само кога се присутни
учениците или кога камерата е вклучена.
„Наставникот, исто како и секоја личност во
општеството, има право на приватност и личен живот,“ додала Петра, „но тоа не значи дека може да си дозволи
непримерно однесување кое може да го наруши неговиот професионален интегритет
или да има лошо влијание врз младите.“
Иако
наставниците имаат право на лични моменти и приватност, важно е да запомнат
дека секоја нивна акција, особено во јавноста, ја одразува нивната
професионална репутација. Тоа што се прави приватно не треба да биде нешто што
може да ги компромитира нивните вредности или да ги доведе во ситуација да
станат лош пример за учениците.
Заклучок:
Моралните вредности на наставникот се клучни за
развојот на учениците. Однесувањето на наставникот надвор од училиштето има
големо влијание на неговиот авторитет и врз учениците. Наставникот треба да
биде пример во секој момент - и во училиштето, и во секојдневниот живот.
Како што
Петра им појаснила на учениците, не е доволно само да се прикажуваат
примерни вредности во училницата. Секој наставник мора да биде свесен за
својата улога и во својот приватен живот, бидејќи секоја негова постапка може
да биде забележана и има потенцијал да влијае на идните генерации. Наставникот
не е само преносител на знаење, туку и морален лидер.
Учениците
ја слушале внимателно. Тогаш едно девојче запрашало:
- Значи,
дури и кога не ве гледаме, треба да се однесувате како наставничка?
Александра
се насмеала:
- Точно.
Затоа што вистинскиот наставник не учи само со зборови, туку со дела.
Наставно ливче:
Морални вредности на наставникот
Тема: Морални вредности на наставникот и нивната врска со
медиумската писменост
Цели на наставата:
Да се разбере улогата на наставникот како морален лидер и
пример за учениците.
Да се истражи врската помеѓу медиумската писменост и
моралните вредности на наставникот.
Да се препознаат основни морални вредности што наставникот
треба да ги поседува во својот живот.
Клучни
Поставки:
Што е медиумска писменост?
Способноста да разликуваме добри и лоши информации.
Како медиумите влијаат на нашето однесување и размислување.
Како да се однесуваме одговорно на интернет и во реалниот
живот.
Морални
вредности на наставникот:
Честност и интегритет.
Почит и емпатија.
Праведност.
Одговорност.
Објективност.
Карактеристики
на добар наставник:
Одговорност:
Разбирање за влијанието врз учениците.
Трпеливост
и разбирање: Способност за поддршка на учениците.
Стручност
и подготвеност: Постојано усовршување и учење.
Пример
за морални вредности: Демонстрирање на честност, почит и емпатија.
Зошто
наставниците треба да се однесуваат културно 24/7?
Наставниците се примери за учениците и влијаат на нивното
однесување и размислување, не само во училницата туку и во секојдневниот живот.
Секое дејство и збор може да има влијание на учениците и на
заедницата.
Прашања
за дискусија:
Како медиумската писменост влијае на вашиот избор на
информации?
Какви морални вредности сакате да видите кај наставниците и
зошто?
Дали е можно наставниците да бидат примери за учениците, не
само во училницата, туку и надвор од неа? Образложете.
Практични
активности:
Групна активност:
Разговарајте за примери на медиумска писменост и однесување
на наставниците кои ги сметате за добри примери за учениците.
Направете кратка претстава или сценарио во кое наставникот
ќе демонстрира некоја од моралните вредности.
Дискусија
за личните вредности:
Напишете краток текст во кој ќе опишете кои морални
вредности сакате да ги видите кај наставниците и како тие може да влијаат на
вас како ученици.
Заклучок:
Моралните вредности на наставникот се важни не само за
училиштето, туку и за општеството. Наставниците имаат огромно влијание врз
младите генерации, а нивното однесување – како во училницата така и надвор од
неа – е пример за учениците. Бидете свесни за тоа како вашето однесување може
да влијае на другите!
Термини
за учење:
Медиумска писменост: Способноста да се разберат и проценат
медиумските содржини.
Морални вредности: Основни принципи кои ја насочуваат
личноста во однесувањето и постапките.
Наставник: Личност која има важна улога во преносот на
знаење и морални вредности.
Дополнителни
ресурси:
https://www.medium.edu.mk/attach/Priracnik-za-mediumska-pismenost-MK.pdf
Можни одговори
на наставното ливче:
Како
медиумската писменост влијае на вашиот избор на информации?
Медиумската писменост ми помага да ги препознаам добрите и
лошите информации, да ги проверувам изворите на вести и да бидам свесен за тоа
што гледам или слушам. Таа ми овозможува да не верувам веднаш на сè што е
објавено, туку да се поставам критички и да се потрудам да разликувам вистина
од лага. Исто така, ми помага да изберам кои информации се релевантни за моето
секојдневие.
Какви морални вредности сакате да видите кај наставниците и зошто?
Сакам моите наставници да бидат искрени и фер. Честноста е важна бидејќи ми помага да им верувам и да се чувствувам сигурно во учењето. Праведноста е важна затоа што сите ученици треба да се третираат еднакво, без разлика на нивната позадина. Почитта и емпатијата се исто така важни, бидејќи ми помагаат да се чувствувам вредно и разбрано, а тоа го олеснува процесот на учење.
Дали е можно наставниците да бидат примери за учениците, не само во училницата, туку и надвор од неа? Образложете.
Да, наставниците можат да бидат примери за учениците и надвор од училницата. Тие се јавни личности и нивното однесување во секојдневниот живот има големо влијание на учениците. Ако наставниците покажуваат почит и одговорност, тие го поставуваат стандарот за однесување. Многу ученици ги следат и учат од нив, па ако наставникот покаже несоодветно однесување, тоа може да создаде лош пример.
Практични
активности:
Групна активност:
Во групата, ќе разгледаме пример каде наставник покажува пример за морални вредности. Ќе создадеме кратка претстава каде наставник покажува како да реагира на ситуација кога ученик го прекршува правилото, но наставникот го третира со разбирање и фер однесување. Тоа ќе покажеме како правилното однесување може да влијае на учениците и да им покаже како треба да се постапува во вакви ситуации.
Дискусија за личните вредности:
Сакам наставниците да бидат фер и објективни во оценките. Без фаворизирање и без пристрасност.
Важно е да покажуваат емпатија кон учениците и да ни
покажат дека ги разбираат нашите проблеми. Моралните вредности како што се почитта
и емпатијата ми помагаат да се чувствувам сигурно и ценето во училиште.
Наставниците треба да бидат пример на начин на кој се
однесуваат и како се појавуваат во јавноста, бидејќи тоа има големо влијание на
нашето мислење за нив.
Дополнителни
одговори:
Медиумската писменост: Медиумската писменост ми дава
можност да разликувам што е вистинито и што е измислено, што е добро и што е
лошо, и ми помага да се ориентирам во денешниот медиумски свет.
Морални вредности: Моралните вредности ми помагаат да живеам
честно и да се однесувам со почит кон другите. Тие се клучни за создавање на
хармонија и добро општество, и наставниците како морални лидери играат голема
улога во воспитувањето на новите генерации.
Заклучок:
Моралот и медиумската писменост се тесно поврзани.
Наставниците кои се примери на морални вредности, ги учат учениците не само на
теоретски знаења, туку и на тоа како да бидат добри и одговорни луѓе.
Медиумската писменост ни овозможува да се снаоѓаме во светот на медиумите, но
исто така и да ги разликуваме добрите и лошите примери, што е важно за
формирање на здраво и одговорно општество.
Секој може да ги прилагоди одговорите според своите размислувања и искуства,
но ова се основните насоки кои ќе помогнат да се одговори на наставното ливче.
Comments
Post a Comment